Wednesday, August 17

Rukun Islam

Diriwayatkan daripada Hazrat 'Abdullah bin 'Umar r.anhuma katanya Rasulullah S.A.W bersabda, "Islam dibina atas lima (rukun). Bersaksi bahawasanya tiada Tuhan selain Allah S.W.T dan Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menunaikan haji dan berpuasa pada bulan Ramadhan." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)


Maksud:
Kelima-lima perkara di atas merupakan asas Islam yang unggul dan rukun yang penting. Dalam hadith ini, Rasulullah S.A.W mengibaratkan Islam sebagai sebuah khemah yang ditegakkan oleh lima batang tiang. Tiang tengah adalah kalimah syahadah, sementara keempat-empat tiang di empat penjuru khemah itu merupakan empat lagi rukun Islam yang lain. Tanpa tiang tengah, khemah tersebut tidak boleh ditegakkan sam sekali. Jika khemah itu ada tiang tengah dan salah satu daripada empat tiang tadi tidak ada, maka khemah itu masih dapat ditegakkan tetapi penjuru yang tiada tiang akan cacat dan condong.


Dari hadith Rasulullah S.A.W yang tersebut, marilah kita sama-sama menyemak diri kita sendiri sejauh manakah teguhnya khemah yang telah kita dirikan itu dan rukun Islam manakah telah dapat kita jaga dengan sempurna?




Assalamualaikum..

No comments: