Sunday, October 2

The Best Day Ever

Semalam adalah hari yang terbaik bagi aku untuk bulan ini. Meh aku citer eventhough korang x nak ambik tau, kan.

Usai solat Subuh dan zikir, aku relax2 la atas katil. Bila tengok jam, awal lagi still 6.50 pagi. Aku pun 'on'kan laptop dan terus check blog, sedangkan nak tulis ape pn aku x tau. Bkak Facebook, pn xtau nak buat pe. So, aku pun cuba untuk melayan diri dengan men'download' lagu korea dan techno. Layan punya layan, 9.30 dah rupanya. Masya-Allah, cepatnya masa berlalu kalau tidak dimanfaatkan demi Allah dan agama-Nya. Terus aku bergegas pegi ambik wudhuk dan kerjakan Sunat Duha.

Dalam pukul 10.00 lebih, Aizzaq muncul kat pintu bilik aku, ajak pegi buat khidmat kat rumah orang kenduri. Aku, Aizzaq, Syakir, Usop, Shuhaib, Azlan dan Najib. So, kitaorang pn gerak la dlm pkul 10.30 lbih.

Seriously, majlis ni mmg terbaek. Rupa-rupanya, rumah orang yang buat majlis ni seorang karkun. Karkun tu org yang selalu kuar buat usaha di jalan Allah, biasanya 40 hari or 4 bulan. Mmg suasana Islam terasa sangat kt majlis ni. Aku tersenyum sendiri bila melihat hmpir semua jemputan lelaki yang hadir tu berkopiah, berjubah putih dan berjanggut. Yang Muslimah, xyah ckp la, semua berpurdah. Sejuk tak sejuk la mata memandang wa ckp kt lu.

Shuhaib ni mcm pndai je bca gerak hati aku. Dia bgtau 'Kalo nk isteri cmtu, kena la kuar 4 bulan lagi dan lagi.. baru pak karkun rekemen anak dia.' Mcm tu ke? tp kalo tgok, semua karkun2 ni rapat2 belaka. Mungkin la. Sebab Allah berjanji yang 'Wanita yang baik hanya untuk lelaki yang baik.', kan.

Majlis selesai lepas Asar mcm tu tp aku dgn Shuhiab terpaksa gerak balik awal ke maktab. Sbb mlm ni nk kuar pg jmpa jemaah Kolej Lagenda dan Kolej Mara dkt Pinggiran Bayu, lg pn pg naik keta Tuan Haji Kamal. Bersama kat sana, ada juga jemaah dari Sudan dan Nigeria. So, bayan mlm ni dlm English. Lps maghrib, Tuan Haji Kamal bg bayan. Selama kuar dgn Tuan Haji, xprnah pn dgr die speaking English. Tp bile dia dg bayan, mak aih, English tu mcm mother tongue die la plak. Tak heran pn, die CEO company. bayan die psl kasih sayang sesama muslim dgn mengajak untuk mendekati Allah dan kuar buat usaha. Mmg terkesan la kalo sape2 dgr dia bg bayan. Lpas Isya', de ta'am. Mkn guna talam kongsi 5 org. Selesai ta'am, baru la kiteorng gerak balik maktab.

So, spnjang hari tu aku berada dlm suasana Islam. Mmg wa ckp sma lu, terbaek bro. Tp aku mseh xdpt nk runding dgn Ayahanda yg aku nk kuar 40 hari ujg tahun ni. Huhu. Korang, tolong sama2 kita berdoa agar Ayahanda ku bg aku kuar, ok. Hehe.

Peace out, y'all.

No comments: