Thursday, December 1

Iman

Kalau nak tahu tingginya gunung, tanyalah pada Si Enggang,
Kalau nak tahu luasnya hutan, tanyalah pada Si Belang,
Kalau nak tahu dalamnya sungai, tanalah pada Si Merang,
Kalau nak tahu sihatnya iman, tengoklah pada solat fardhu dan amal ibadahnya.

Kalau nakkan ilmu, duduklah dengan orang yang berilmu dan dalam suasana ilmu,
Kalau jahat orangnya, itu tandanya dia selalu duduk dengan ornag yang berbuat jahat dalam suasana pelakuan jahat itu berlaku.

Ibarat berkawan dengan Si Penjual Minyak Wangi. Walaupun tidak membeli minyak wangi, sedikit sebanyak bau wangi tersebut akan terlekat pada badan kita.
Berkawan dengan Si Tukang Besi. Walaupun tidak terkena percikkan bara api dan besi yang disadur, asap dan jelaganya akan terkena pada kita juga.

Nak kuatkan iman, kenalah duduk dalam suasana iman dan keluar di jalan Allah swt.

Sabda Rasulullah saw: "Sesungguhnya sepagi atau sepetang di jalan Allah adalah lebih baik daripada dunia dan seisinya."

Seorang karkun pernah bagitahu, "Manusia yang paling rugi adalah mereka yang pernah keluar di jalan Allah swt, kemudian meninggalkan perbuatan tersebut."

Suatu orang diwajibkan keluar 3 hari sebulan untuk menjaga imannya. Namun, keluar di jalan Allah swt bukanlah sekadar untuk menjaga imannya tetapi untuk melatih diri dan membina yakin dengan kekuasaan Allah swt.

Melatih diri untuk mengajak ahli keluarga dan rakan-rakan menyembah Allah swt, untuk mengamalkan sunnah Rasulullah saw, untuk mengutamakan solat fardhu di awal waktu di tempat azan dilaungkan.

Membina yakin kepada Allah swt bahawa setiap yang terjadi adalah dengan izin Allah swt. Bahkan sehinggakan makan sekali pun, kalau Allah tidak mengizinkan makanan itu untuk mengenyangkan kita, maka tidaklah kita akan kenyang.

Sesungguhnya iman seseorang manusia itu akan bertambah atau berkurang dalam satu-satu masa.

p/s: aku nk tulis yg aku dh lme x buat bnda kluar ni.. start dari msok november arritu smpai la skrg ni.. ad je pluang tp parents x bagi, masalah bnyak melanda.. ke aku x ckup yakin lg atau hati aku msih penuh dgn kbesaran dunia.. Wallahualam.. laz2, jd cmni plak da.. hadoyai.. juz hope korang phmla msj yg aku nk smpai kan.. :p

3 comments:

Maicher said...

parents ko tak bagi klua yang 40 hari tu ke?

Firdaussi Hashim said...

@maicher

yup.. bg pon.. nk kuar 3hari kt sni pn x bg.. huhu..

Maicher said...

takpe lah weh. ada la sebab dorang tuh.